Uit recente data van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat acht op de tien achtstegroepers op Schouwen-Duiveland afgelopen schooljaar goed genoeg konden lezen om volwaardig mee te kunnen draaien in de samenleving. Deze informatie is gebaseerd op de doorstroomtoets die leerlingen ondergaan.
De doorstroomtoets toetst of leerlingen op het gebied van taal en rekenen minimaal een bepaald basisniveau bereiken. De niveaus 1F en 2F worden gebruikt om de leesvaardigheid van leerlingen te beoordelen. Op 1F-niveau kunnen leerlingen bijvoorbeeld schoolboeken lezen en eenvoudige routebeschrijvingen begrijpen. Kinderen die op 2F-niveau zitten, begrijpen complexere teksten zoals de bijsluiter van een medicijn en nieuwsartikelen in de krant.
Meer dan driekwart van de scholieren op Schouwen-Duiveland behaalde niveau 2F, waarmee de gemeente beter presteert dan het gemiddelde van vijftien vergelijkbare gemeenten. Echter, het aantal leerlingen dat onder niveau 1F scoorde, lag hoger dan het gemiddelde van de vergelijkbare gemeenten. Deze gemeenten zijn geselecteerd op basis van leeftijd, opleidingsniveau en inkomensverdeling om een eerlijke vergelijking mogelijk te maken.
Er zijn verschillen tussen gemeenten, mede doordat niet elke school dezelfde doorstroomtoets hanteert. De vergelijking tussen Schouwen-Duiveland en de omliggende gemeenten benadrukt het belang van een gelijke onderwijsstandaard en het monitoren van leerprestaties om de ontwikkeling van leerlingen te waarborgen.